تحلیل عوامل موثر بر رضایت مندی گردشگران از رستوران های هتل های 4 و 5 ستاره شهر شیراز
عامل اصلی موفقیت در هر کسب و کاری، جلب رضایتمندی مشتریان در آن بخش می باشد. صنعت گردشگری نیز برای کسب موفقیت و جایگاه مناسب باید به دنبال به حداکثر رساندن رضایت گردشگران در بخش های مختلف این صنعت از جمله بخش پذیرایی باشد. هدف این پژوهش سنجش عوامل موثر بر رضایتمندی گردشگران از رستوران ها می باشد. این تحقیق در رستوران های هتل های 4 و 5 ستاره شهر شیراز انجام گرفت.روش تحقیق از نوع پژوهش های کمی و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و نیز توصیفی- تحلیلی می باشد. همچنین جهت بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف، و از فن مدل یابی معادلات ساختاری جهت بررسی برازش مدل پژوهش با داده های جمع آوری شده و پاسخگویی به فرضیات پژوهش استفاده گردیده است. برای جمع آوری داده های مورد نیاز به رستوران های هتل های 4 و 5 ستاره شهر شیراز مراجعه گردید. در نهایت هم 370 نفر حجم نمونه پژوهش را تشکیل دادند. آنچه از بررسی فرضیات بدست می آید نشان دهنده آن است که، میان کیفیت خدمات، کیفیت محصول و قیمت با رضایتمندی رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد. همچنین نتایج مشخص می کند که عامل کیفیت محصول بعنوان موثرترین عامل تاثیرگذار روی رضایتمندی عمل می کند. و از دید مشتریان، عوامل قیمت و کیفیت خدمات در رتبه های بعدی تاثیرگذاری قرار دارند.
سید علی اکبر هاشمی راد ( استادیار مدیریت منابع انسانی، عضو عیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ )
سلما شمس ( کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علم و فرهنگ )